Co dítě mateřskou školou získá...

 

V 1. roce docházky se dítě zejména adaptuje na novou situaci

 

V oblasti psychické:

  • dítě přivyká klidnému pravidelnému rytmu činností
  • buduje si svůj postoj k dětem i dospělým
  • učí se zdrženlivosti při plnění svých přání
  • dostává se mu kladné zpětné vazby - je přijímáno, povzbuzováno, chváleno

 V sociální oblasti:

  • navazuje kontakty mimo rodinu – s vrstevníky, cizími dospělými
  • postupně se začleňuje do skupiny a prosazuje zde své potřeby
  • zapojuje se do kolektivních činností
  • učí se přijmout autoritu učitelky

  V oblasti pohybového rozvoje, motoriky, sebeobsl. činností:

  • setkává se s pestrou nabídkou pohybových aktivit
  • denním cvičením a vycházkami
  • rozvíjí se jeho manipulační dovednost
  • získává samostatnost, dovednosti sebeobsluhy

 V oblasti poznávací, komunikace:

  • přijímá nové podněty pro rozumový vývoj
  • orientuje se v novém prostředí
  • seznamuje se s postoji a činnostmi lidí mimo vlastní rodinu
  • rozvíjí napodobivé hry
  • učitalka poskytuje kvalitní řečový vzor 
 
 
Dítě střední věkové skupiny si buduje své pozice v kolektivu

 

V oblasti psychické:

  • dítě je vyrovnané, odloučení od rodičů zvládá,
  • v prostředí MŠ se cítí bezpečně
  • rádo prožívá úspěch, je schopno přijmout změnu
  • vnímá své vlastní já a své pocity
  • učí se dokončovat činnost

V sociální oblasti:

  • učí se prosazovat svoje zájmy i se podřídit, spolupracovat při kolektivní hře, přijímá různé role ve hře,
  • přijímá i další dospělé autority
  • zná pravidla společná pro skupinu
  • aktivně komunikuje s okolím

  V oblasti pohybového rozvoje, motoriky, sebeobsl. činností:

  • dítě vnímá své tělo
  • je vedeno ke správnému postoji, chůzi, sezení
  • je zvyšována fyzická zátěž, učí se relaxaci
  • rozšiřuje se zásoba pohybových her
  • zdokonaluje se koordinace, jemná motorika ruky
  • výrazně roste jeho samostatnost, rádo pomáhá, uklízí

V oblasti estetického rozvoje:

  • nabývá na zručnosti, získává návyky, experimentuje i pro výsledek, učí se hodnotit
  • rozvíjí se vnímací schopnosti dítěte
  • pracuje s různými materiály
  • zapojuje se do oslav, tradic, lidových her

 V oblasti poznávací, komunikace:

  • zvyšuje se kvalita vlastního vyjadřování
  • rozšiřuje se okruh zájmů, uplatňuje vlastní
  • zkušenosti a nápady
  • hraje manipulační, stolní i námětové hry
  • roste aktivita, zájem o nabízenou činnost,
  • rozvíjí se délka i intenzita soustředění, vůle pro dokončení činnosti
  • má povědomí o bezpečnosti svého konání

 

 

U předškol. dítěte rozvíjíme zejména jeho schopnosti pro další vzdělávání

 

V oblasti psychické:

  • dítě se zabývá svými pocity, které se učí pojmenovat, rozvíjí se jeho sebepoznání,
  • získává a usměrňuje sebevědomí
  • zvládá změnu je zvídavé, je vnitřně puzeno k poznávání
  • přijímá úkoly
  • má potřebu uspět
  • má zvnitřněny morální normy, většinou je dodržuje

V sociální oblasti:

  • dítě se výrazně prosazuje
  • cíleně si buduje kamarádské vztahy
  • je schopno soucítění
  • spolupráce, učí se řešit neshody a hledat společná řešení
  • respektuje pravidla při hře i soužití
  • komunikuje
  • umí pomoci, vzdát se svého ve prospěch celku
  • je schopno se radovat z úspěchu kamaráda
  • učí se odhadovat pocity kamaráda, hovořit o nich
  • má rádo humor, uplatňuje ho, rozumí vtipu
  • bez ostychu komunikuje s dospělým, umí sezeptat, požádat

V oblasti pohybového rozvoje, motoriky, sebeobsl.činností:

  • má možnost volného pohybu, delší turistické vycházky zvyšují fyzickou zdatnost
  • pozornost je věnována správnému postoji, chůzi a zejména sezení
  • učí se zdravotní cviky, gymnastické prvky, míčové hry, základy atletických činností, jezdí na kole atd.
  • je obeznámeno se škálou pohybových kolektivních her a tanců
  • dítě chápe pojem zdraví v širších souvislostech
  • plní úkony pro zachování zdraví, zabývá se zdravím
  • zná nebezpečné situace a ví, jak by je mělo řešit
  • rozvíjí se uvědomělé smyslové vnímání
  • významnou oblastí je posilování drobných svalů ruky a prstů, cíleně je rozvíjena jemná motorika a grafomotorika
  • dítě je samostatné ve veškeré sebeobsluze, zvládá techniku manipulace s náčiním i materiálem (zejména správně drží tužku)

V oblasti estetického rozvoje:

  • rozvíjí se tvořivost a fantazie
  • vyjadřuje hudbu přirozeným, dětsky kultivovaným způsobem
  • k výtvarnému vyjádření využívá různé materiály
  • učí se dodržet prac.postup, dokončuje, uklízí, esteticky vnímá prostředí

  V oblasti poznávací, komunikace:

  • řeč se stává dominantním komunikačním prostředkem
  • rozvoj sluchu, hra se slovy, skladba hlásek, rozvoj gramatického citu, kvalitní výslovnost, bohatý slovní projev jsou podmínkami pro budoucí výuku jazyka
  • zpřesňují se prostorové představy, technické dovednosti (práce se stavebnicemi, kostkami,..)
  • poznává zástupné prvky a symboly, zvládá základní početní představy, řeší labyrinty, vnímá a rozlišuje tvary, staví puzzle apod.